Regnsymfoni från måndagssängen.

Efter 20 minuter i skolan och ett muntligt nationellt prov senare så satte jag mig på bussen hem. Huvudvärk, benhinneinflammation och muskelvärk blev lite för mycket för mig en sista novembermåndag och dagen kommer antagligen att spenderas i sängen.
Min frånvaro från cyberspacen har helt berott på att helgens ledighet spenderades i Stockholm. Det var väldigt skönt att bara vara ledig, äta långsamma frukostar, strosa runt och att gå den obligatoriska söndagspromenaden någon annanstans än hemma.

Dark was the night

Jag har upptäckt en så himla, himla fin blandskiva såhär i Novemberdimmans sista drypande andetag. Den innehåller bland annat duetter med Ben Gibbard och Feist, Justin Vernon(Bon Iver-sångaren!) och Aaron Dessner och dessutom kan du hitta musik med Antony Hegarty, The National, Arcade Fire, Iron and Wine och Yeasayer. Det hela urartar i två skivor på sammanlagt 29 trollbindande höstlåtar att klappa och dansa takten till under gråa bussresor eller mörka kvällspromenader. Den lilla skatten heter Dark was the night och ni med spotify kan börja med att lyssna här.

disposable camera, load five

I barcelona är det marknad från den här vyn tre gånger i veckan, vi var där en onsdag och det var precis sådär rörigt och plottrigt som jag älskar när marknader är. Så besöker ni staden i fråga så åk dit! Men håll i väskan, det är mycket folk och hela staden är känd för sitt snatteri.
Bilden är tagen med en annan sån där 5 kronors kamera som köptes på en annan loppis i vårt egna lilla Sverige.

What's actually good about this crappy month

Bara för att hålla den positiva andan vid liv såhär i novembermåndagens grådimma så kommer här en lista med några fina, prima ting i vardagen. Fyll gärna på, jag behöver någon slags vilja och ork för att inte tvingas begrava mig i mjuka duntäcken resten av månaden.

Vaniljsoyamjölk, raggsockor, chaité(+ vaniljmjölken!), gripande litteratur, dimmiga fotografier, ulltyg, skumbad, rostad kokos, varma kramar med rosiga kinder, värmeljus, söndagspromenader, att äta äpplen med pekfingret, att sträckläsa halva natten, att lyckas klippa sin egna lugg rak, att komma precis i lagom tid till bussen, fin musik, bibliotek, regn mot sovrumsfönstret, höstsol mot pannan, färdiga skolarbeten, öppna eldar, nybakat bröd, söta kyssar, fladdrande höstskratt, fina skrivblock och spegliga trevåningsfat.

another sunday

The mighty djungle

Gårdagen bjöd på ett besök i djungeln, för att passa in dressade jag upp som en slokhornad giraff och fina värdinnan Sandra hade förvandlats till Zebra. Fint, fint.

Even Holga glance gray

Fredagen till ära stannade jag en timme extra i skolan och scannade in höstens hittills alla bilder. De här två togs på väg till skolan för några veckor sedan. Trevlig helg på er, ikväll ska jag vara utklädd till giraff!

possessing

Ibland.
Gömmer sig håriga monster och tandlösa häxor i mitt blodomlopp. De rider omkring på röda blodkroppar och stjäl allt mitt syre och jag hittar ständigt blåmärken på mina vinterbleka ben där de slagits och bråkat och fört ett djävla liv. Ibland blir jag yr för att de stulit all min energi och allt jag äter blir bara en grå och sur klump i magen som stannar där alldeles för länge, så länge den bara kan, så länge att jag nästan måste föda små elakt grinande stenskulpturer för att slippa häxornas illvilliga lekar där de kastar och hugger i stenarna de skapat.
Ibland försöker jag bli arg på dem och hosta upp de obehagliga djuren som bosatt sig i mig. Men de skrattar bara, skrattar och frustar så att deras saliv sprutar tills jag måste gråta för att de ska sluta. Det har hänt att de hämnats. Fått mina muskler och leder att värka och svida utan annan anledning än att de tagit sina hårda matstenar och bankat på mina djuprosa köttstycken.
Ibland försöker jag be dem snällt att sluta, men det slutar alltid med att jag förlorar och tyngs av både förlusten och ännu fler stenklumpar i magen. De föredrar när jag snällt resignerar under deras maktpiska så att de kan bestämma och ta över min uppgivna kropp som snart inte klarar av fler tandlösa bett och den håriga känslan på tungan som allt oftare tycks ligga på lur långt bak i gommen.

Take your head off.

Söndagsvägg.

Such a rainy saturday.

Jag har ingen att dokumentera dessa Novembergrå dagar utan längtar mest till allt som är soligare, vackrare och behagligare än detta kompakta mörker. I väntan på rullarna som är inne på framkallning och inskanningen av ytterligare en så får ni hålla till godo med ännu fler Barcelonabilder. Man skulle kunna titulera denna uppladdning med "Dag tre", vilket var dagen då vi bland annat rodde vi runt i en liten damm i Parc de la Ciutadella. Mannen som hyrde ut båtarna var världens gentleman och praktiskt taget lyfte i mig i båten, medan Mårten fick göra sitt bästa för att balansera sig i på egen hand, den stackaren.

Pastellig

Namnsdagstårta/Pastelligaste sidorna i projektboken.

Driving through tree plantations

Pink bath in Barcelona

Barcelona dag 2

1 och 2. Encante-marknaden var fullproppad av folk, krimskrams och stånd. Till och med så många att borden inte fick plats och man använde marken istället.
3,4 och 5. Vi tog en tur till stranden och doppade de trötta fötterna i medelhavet.(nummer 4 har Mårten tagit)
6. På kvällen tog vi oss till samma restaurang där vi åt på ankomstkvällen, förutom burritos och guacamole serverade de nämligen billiga mojitos och dessutom hade de en strandtapet och en tavla med flip-flops.

Barcelona dag 1

Ungefär såhär såg den första Barcelonadagen ut, tisdag alltså.
1. Efter frukosten på hotellet så gick vi till en marknad alldeles vid La Rambla, där fanns massvis av stånd som sålde allt ifrån enorma paprikor till stora ostar och hela grishuvuden och i gångarna trängdes både turister och Barcelonabor.
2. Vi promenerade till den enorma parken Parc de Montjuic för att titta in på Miro-muséet och fick resans första varma solstrålar rakt i ansikten när vi passerade genom de trånga gränderna.
3. Parken var fin med vilda katter, små vattenfall och stenbänkar istället för gräsmattor.
4,5,6. Tusentals duvor på Placa de Catalunya.
7. Sen sov vi på vårt rosaklädda hotellrum.

This weekend

1 och 3. Höst i Göteborg. Från köksfönstret respektive balkongen sett.
2. lovplugg till projektarbetet urartade i min mest hyllade skapelse; kladdkakan. Snart är alla recept klara!