making some kind of pancake pretend like it's the weekend now



En variant av Pannkakstårta med mördeg, rabarber, jordgubbar, mandelmaräng och hallon. Och inatt har jag gjort äppelchips!

receptet på denna lilla bakelse får ni i present av mig:

deg
1 msk vatten
1 äggula
75 g margarin
>1/2 dl socker
2 dl vetemjöl

fyllning
2 dl jordgubbar eller hallon
1/2 dl socker
2-3 dl skivade rabarberstjälkar
2 msk vatten
a msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 msk citronjuice

maräng
2 ägggulor
0.5 dl socker
1/2 dl hackad mandel

hallon eller jordgubbar till topping

såhär gör du:
1. börja med degen, rör ihop alla ingredienser till en fast mördeg och tryck ut i en ugnsfast form som du smörat, t e x en liten gutgärnspanna som den jag använde. Ställ i kylen i minst 30 minuter.
2. Sätt på ugnen på 225°C, mosa jordgubbarna med sockret, skär rabarberna i små bitar och blanda vattnet och potatismjölet. Ta därefter samtliga ingredienser och lägg dem i en kastrull. Rör om, låt koka upp och sänk värmen. Sedan ska smeten puttra i ungefär 10 minuter tills den är ganska fast. Låt svalna lite.
3. Ta ut pajskalet ur kylen och ha in den i ugnen i ca 5 minuter. Ta ut och häll på fyllningen. Ställ i ugnen i ytterligare 5 minuter. Under tiden vispar du äggvita så hårt du kan, du ska kunna vända bunken upp och ner ovanför huvudet utan att få ägg i håret. Först då är det klart. Häll sedan i socker och hackad mandel och rör med en sked eller dylikt. Ta ut kakan ur ugnen och sänk värmen till ca 150° C, ha på marängen över kakan och ha in i ugnen i ytterligare ca 20 min, eller tills den fått fin färg. Om du vill kan du toppa med lite extra hallon eller jordgubbar.

Kommentarer
Postat av: linnea

jättemysig bild!

2009-10-09 @ 15:40:27
URL: http://idontshineifyoudontshine.blogg.se/
Postat av: tove

har du recept? :D

2009-10-09 @ 18:55:29
URL: http://tovelitove.blogg.se/
Postat av: EvE

Hedda! Ge mig recept! NU!

2009-10-09 @ 20:41:58
Postat av: tove

underbart, då väntar jag! :)

2009-10-12 @ 08:35:12
URL: http://tovelitove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0